-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:2015 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

چرا دور خانه خدا را با پارچه مشكل پوشانيدهاند؟

عليت اين كه چرا با پارچه مشكي خانه خدا را پوشاندهاند معلوم نيست، ولي ميتوان چند چيز را به صورت حدسي بيان كرد:

1 - زبان حال پارچه سياه اين است كه انبياي الهي ميآمدند در اين خانه طواف ميكردند، ولي چون ديگر نميآيند كعبه لباس عزا پوشيده است.(1)

2 - در تاريخ آمده است كه اولين كسي كه خانه خدا را پوشانيد، پادشاه حِمْيَر (يمن) در سال 220 قبل از هجري بوده است و هر پادشاهي بعد از او اين كار را ميكرد. برخي از آنان كعبه را با پوست گوسفند يا با حصير برگ خرما ميپوشانيدند كه در عالم خواب به آنان گفته شد لباس بهتري بر كعبه بپوشانيد تا بالاخره، لباس سياه حرير انتخاب كردند. از آن زمان لباس حرير سياه براي پوشش كعبه انتخاب شد.(2)

3 - رنگ سياه از بين رنگها، سادهترين و بي آلايشترين رنگ است و آن را به عنوان زيور و زينت به حساب نميآوردند و از سادگي خاصي برخوردار است، لذا كعبه كه مسجد است با اين رنگ ساده پوشانيده شده است.

از امام صادق(ع) نقل شده است كه اسماعيل (ع) زني عاقله از قبيله حِمْيَر داشت. او به اسماعيل گفت: شايسته است دور پرده بر اين دو دَر كعبه بياويزيم و اسماعيل پذيرفت. بعد از مدتي زن پيشنهاد كرد كه كل كعبه پوشانيده شود، چون اين سنگها بدنما است. اسماعيل پذيرفت. همسر اسماعيل پشم فراواني تهيه كرد و نزد زنان قبيله خويش فرستاد كه بريسند. تا موسم حج نيمي از خانه پوشانده شد. نيم ديگر را با حصير برگ نخل پوشاندند، وقتي مرتم اين منظره را ديدند تصميم گرفتند براي كعبه هديه بياوردند، لذا هر ساله ازجمع آوري هديهها پرده كاملي براي خانه خدا تهيه ميشود.(3)

پي نوشتها:

1 - محمد حسين اعلمي، دائره المعارف الشيعه العامّه، ج 15، ص 196 و دائرة المعارف فريد و جدي، ج 8، ص 150.

2 - همان، ص 195.

3 - سيد مصطفي دشتي، معارف و معاريف، ج 8، ص 529.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.